Hva er kunstig intelligens?

Kunstig intelligens er et stort og komplekst konsept. Det kan være så mangt og fra et hverdagshjelpemiddel som en «google-home» og til en større mer avansert menneske-lik robot mekanisme. I forrige uke fikk vi vår første innføring i temaet «kunstig intelligens» og ble da introdusert for mange forskjellige versjoner av dette. Gjennom forelesningen til Arne Korkan ble vi kjent med en hel rekke forskjellige ting kunstig intelligens kan være.

Kunstig intelligens er velkjent verden rundt, gjennom serier og filmer som «West world», «Black mirror» og «Her» profileres det ideer om hvordan en fremtid med kunstig intelligens kan se ut, riktignok dramatisert. Kunstig intelligens er mer enn bare skrekkscenarioer i filmer og serier, det er også et veldig nyttige og essensielle verktøy vi nå har i vår egen hverdag. Verktøy som GPS-en i bilen eller på mobilen eller Siri på telefonen. Ok så kanskje ikke essensielle men vi har iallfall vendt oss veldig til å ha de der.

Kunstig intelligens kan komme i former vi ikke er forberedt på og kan påvirke oss i en større grad enn vi forventer. Under forrige ukes forelesning gav han ett eksempel på kunstig intelligens som stakk seg litt ekstra ut for meg. Han viste frem en artikkel fra 2016, med tittelen “Apple kjøper teknologi som leser og tolker følelser».

Artikkel : https://www.digi.no/artikler/apple-kjoper-teknologi-som-leser-ansikter-og-tolker-folelser/320657

Denne teknologien gjør det mulig for Apple ved hjelp av ansiktsgjenkjenning å lese følelsene dine som forbruker når du åpner mobilen din med. Dette kan da føre til at markedsføringen i form av reklame på SoMe som er tilegnet til deg ut ifra hva som gjør det best i sinnsstemningen du er i. Som markedsføringsstudent vil jeg si dette er et kjempespennende konsept, å kunne markedsføre ut i fra sinnsstemningen til forbrukeren vil kunne åpne dører for å få enda høyere innsikt i hva som fungerer og hva som ikke fungerer, samtidig som tankemønstre og handlingsmønstre til forbrukerne vil bli enda klarere med tilgang til denne dataen. Men som forbruker må jeg innrømme at dette var en ubehagelig nyhet. At Apple skal få vite hva jeg føler når jeg åpner mobilen virker som noe som bør være et etisk spørsmål.

Kunstig intelligens ble for første gang omtalt av Alan Turning, som fant opp en maskin som klarte å tolke Tyskernes koder under andre verdenskrig. Dette var starten på kunstig intelligens og en enorm hjelp for Det britiske militæret i deres kamp mot tyskerne. Dette er blant mange flere eksempler på en positiv effekt av kunstig intelligens, for selv om det er kritiske og etiske spørsmål, er det også positive utviklinger som kommer ut av konseptet.

(PS: filmen “The Imitation Game” gjenskaper den historiske oppfinnelsen til Alan Turning, anbefales!)

“what we want is a machine that can learn from experience” – Alan Turning

Det er mange som assosierer kunstig intelligens med roboter, det kan det jo også være. Det finnes for eksempel nå en robotkokk som skal kunne lage mat for deg. Det er fortsatt en veldig ny og eksklusiv oppfinnelse, men vil kunne utvikle seg til at det fremover blir enda flere restauranter blant annet med robotkokker. Dette kan resultere i at arbeidsmarkedet for kokker vil se veldig annerledes ut om dette potensielt utvider seg. Da spesielt på hurtigmatkjeder vil jeg tro, som ikke har de største og mest kompliserte menyene. Som nevnt i blogginnlegget mitt om studentjobben, vil dette medføre at vi ser annerledes på jobbmarkedet og være en utfordring for studenter og andre som tidligere ville gjort jobben som blir tatt over av maskinene.

Artikkel: https://www.forbes.com/sites/eustaciahuen/2016/10/31/the-worlds-first-home-robotic-chef-can-cook-over-100-meals/?sh=8ac86cd7228b#7f4ca1f33ad6 

Kunstig Intelligens kan som nevnt over også være langt mindre kompliserte maskiner og algoritmer.  Det kan være komplekse koder som brukes til klesskap apper, eller lignende som gir innsikt på hvilke plagg som passer sammen og hvilke som ikke gjør det. Men som Alan Turning sa: det vi vil ha er en maskin som kan lære av erfaring. Så kunstig intelligens kommer i mange forskjellig former og varianter, men hovedkonseptet blir det samme.

You Might Also Like

3 Comments

  1. Markedsføring og reklame med bruk av kunstig intelligens – Amalie Bugsett

    […] ukjent konsept, men at dette skjer i så grad kan likevel overraske. Som nevnt i innlegget mitt om hva er kunstig intelligens? har også Apple tilgang til å se følelsene våre når vi åpner mobilen ved ansiktsgjenkjenning. […]

  2. Markedsføring og reklame med bruk av kunstig intelligens | DIG2100 (2103)

    […] ukjent konsept, men at dette skjer i så grad kan likevel overraske. Som nevnt i innlegget mitt om hva er kunstig intelligens? har også Apple tilgang til å se følelsene våre når vi åpner mobilen ved ansiktsgjenkjenning. […]

  3. Nina Magnussen

    Dette er veldig interessant lesning, og du skriver veldig godt, noe som er med på å øke kvaliteten på et innlegg 🙂
    Når du har tid, er det veldig fint om du legger ved flere referanser i løpende tekst, og bruker hyperlink fremfor lenker i løpende tekst, da dette skaper bedre struktur.

    Det er også veldig viktig at det ikke er lov å hente bilder fra hvor som helst, da bilder er omfattet av opphavsrett. Det er i utgangspunktet opphavsrett på alle bilder, med mindre du har tillatelse til å bruke de. Men det finnes unntak, nemlig gratissider som Pixabay eller Unsplash, som gir deg lov til å hente bilder uten samtykke. Husk bare at det alltid er greit å kreditere fotograf og kilde til bildet (helst i hyperlink).

    Bra jobba!

Leave a Reply

Back to top