30 dager med digital økonomi og forretningsmodeller
For en måned siden hadde jeg ikke et bevisst forhold til digital økonomi og blokkjeder, nå er dette godt innarbeidet i mitt ordforråd og jeg har tilegnet meg mer kunnskap enn jeg kunne forestille meg i løpet av 30 dager. I dette studiet tar vi hele uken til hjelp!
I arbeidet med denne bloggen har jeg vært et godt stykke utenfor komfortsonen min. Det har vært lærerikt og bevisstgjørende. Etter ne måned med digital markedsførings som valgfag, sitter jeg igjen med mer kunnskap og ny kompetanse enn jeg hadde forventet.
Vi skal nå bevege oss videre i kurset og over til sosial kommunikasjon med Cecilie Stuaude. Men før det vil jeg reflektere litt over den første måneden, med Arne Krokan der vi har hatt stort fokusert på digital økonomi og forretningsmodeller.
Min erfaring
Som nevnt har jeg blitt dyttet langt ut av komfortsonen med denne bloggen, for 30 dager siden var jeg usikker på om dette var noe for meg og om jeg hadde noe å bidra med. Men! Etter som tiden gikk ble det ikke bare lettere å skrive blogg, men også lettere å kjapt tilegne meg kunnskap og erfaring som omhandler digital økonomi, forretningsmodeller, AI og digital markedsføring generelt. I løpet av denne måneden har jeg skrevet 8. blogginnlegg om temaer jeg tidligere fant interessante, men som jeg gjennom denne perioden har lært mer om og fått bedre forståelse for.
Samfunnet
Hvordan samfunnsutviklingen og fremtiden vil preges av digitalisering og kunstig intelligens har preget denne måneden. Jeg har «alltid» vært nysgjerrig og undrende til hvordan fremtiden vil se ut i sammenlignet med samtiden. Jeg husker da jeg som barn fikk en Ipod til jul, og syns den var det kuleste som fantes, men ikke mange år senere, var Ipoden fullstendig byttet ut med Iphonen. Samfunnet endrer seg og vi med det, i en slik fart at det å få være med å skape et framtidsscenario, et innblikk i hvordan fremtiden planlegges å ser ut, det har vært veldig spennende, og litt skummelt.
Kunstig intelligens
Denne måneden har vi hatt fokus på hvordan kunstig intelligens er med på å påvirke fremtiden og hvordan vi forholder oss til for eksempel arbeidsmarkedet. Maskiner og roboter blir stadig smartere og den kunstige intelligensen blir utviklet slik at maskiner og roboter i større grad skal være i stand til å effektivisere og gjøre arbeid som nå er gjort av mennesker. Selvbetjeningskassene har allerede dukket opp rundt om i norske dagligvarekjeder, fastfood restauranter og andre butikker. Det eksisterer og jobbes også med maskiner som er i stand til å lage maten for deg. Dette vil medføre en stor endring i arbeidsmarkedet og vi er nødt til å forholde oss til arbeidsmarkedet på en annen måte enn i dag. Les mer om dette i innleggene mine om en titt inn i fremtiden og studentjobben
Markedsføring
Som markedsføringsstudent er fortsatt jeg veldig fornøyd med valgfaget – digital markedsføring. Jeg har fått et godt innblikk i hvordan de digitale faktorene preger verden i dag og hvordan de vil kunne komme til å påvirke fremtiden. Markedsføring er langt mer en tv reklamer, avisannonser og gateplakater, det handler nå i stor grad om algoritmer og digitale plattformer. Store deler av fremtiden vil være preget av digitalisering og det har vært bevisstgjørende å få et større innblikk i hvordan dette vil spille inn i min valgte karrierevei, samt å få en bedre forståelse for ulike faktorer innen kunstig intelligens, og hvordan de kan tas i bruk. les innlegget mitt markedsføring og reklame med bruk av kunstig intelligens for å få et større innblikk i dette.
Filterbobler, hadde jeg tidligere kjennskap til, dette er både fascinerende og skummelt. Etter som jeg har fått mer kunnskap og forståelse for tematikken gjennom å blogge og diskutere med meg selv blir det tydelig hvor alvorlig dette fenomenet er. I mitt innlegg om nyhetsbildet med filetbobler viser jeg hva dette fenomenet innebærer. Vi ser at verden stadig blir mer digital og at filterbobler som tar form i digitale plattformer blir et større problem. Allikevel som markedsførere kan dette også hjelpe oss med å få oppmerksomheten til den aktuelle målgruppen, samt at det kan hjelpe nettaviser med å få flere klikk på sine saker. Erkjennelsen er at «alt» som kan brukes positivt kan misbrukes. Å lære om dette og se konseptet i forhold til meg som ønsker en karriere innen digital markedsføring og meg som privat person har vært veldig givende.
Oppsummering
Som du sikkert har forstått er jeg veldig fornøyd med mitt valgfag og synes vi har hatt noen svært spennende temaer! Og Jeg er spent på hva jeg skal blogge om i de neste 30 dagene. Jeg har allerede kommet meg ut av komfortsonen min med denne bloggen, gjennomført sertifiseringskurs for å lykkes innen den digitale verden og lært masse spenneden om blant digital økonomi og forretningsmodeller. Avslutningsvis, å tilegne meg og dele kunnskap i bloggen, om eksempelvis blokkjeder og bitcoins var givende og spennende, dette har vært en veldig interessant læringsprosess som er med på å prege min tilnærming til og forståelse av faget. Les mer om dette i innlegget mitt om fremtiden i blokkjeder.