Amalie D. Bugsett

En blogg om digital markedsføring

Home » Hvordan nettverksbygge?

Hvordan nettverksbygge?

For å sikre deg drømmejobben i forretningsverden er nettverk ofte nøkkelen. Det er derfor avgjørende med en god mentor og et godt nettverk for å klatre i jobbstigen og kapre mulighetene som ikke blir lagt ut på finn.no. First Round-kurset Networking Basics utviklet av Paul Pesek er et gratis kurs rettet mot studenter for å gi en innføring i hvordan man kan sette i gang nettverksbygging allerede som student. Kurset består av åtte moduler som fører oss gjennom det grunnleggende ved nettverksbygging, og i dette innlegget skal jeg oppsummere disse åtte modulene:

  1. Din profesjonelle identitet

2. Finn profesjonelle personer ved å bruke LinkedIn

3. Ta kontakt på LinkedIn

4. Koordinering av samtaler

5. Navigering av en samtale

6. Prototyping av en profesjonell historie

7. Forbered deg ved research og spørsmål

8. Bygg varige relasjoner

1: Hvordan forme din profesjonelle identitet?

Å bygge opp en profesjonell identitet skjer ikke over natta men krever ulike byggeklosser som til slutt former et helhetlig bilde. Vi bygger en profesjonell identitet samtidig som vi bygger en student identitet. Vi tilegner oss kunnskap, ferdigheter, interesser og verktøy gjennom vår reise som studenter som vi legger i den profesjonelle «verktøykassen». Det kan være skummelt å bygge et nettverk når man ikke har gjort det før, da kan det hjelpe å huske at alle i forretningsverden har vært i den samme posisjonen som deg og kan være hjelpsomme i din reise. S like samtaler og kontakter hjelper deg å vokse og finne veien fremover i din karriere. Det er fem nøkkelegenskaper for å knytte kontakter med profesjonelle som er viktig å tenke på gjennom alle disse modulene og fasene:

  • Empati
  • Nysgjerrighet
  • Takknemlighet
  • Relevans
  • Respekt

Har du disse i bakhodet når du prøver å knytte en profesjonellkontakt stiller du alltid sterkt.

Bilde fra kurset

2: Hvordan finne profesjonelle personer ved hjelp av LinkedIn?

Ved å forme ett nettverk har du mennesker som kan støtte deg eller som du kan støtte i arbeidslivet. Ved hjelp av dagens plattformer og tjenester slik som LinkedIn er ikke lenger nettverket ditt begrenset til dine nærmere. Det har aldri vært lettere å knytte kontakter over landegrenser. Det er viktig å ikke bli for opptatt av å finne den perfekte kontakten, da en kontakt senere kan føre til den videre kontakt som kan være “den perfekte kontakten”. et er ulike grader av tilhørighet som hjelper deg å finne relevante personer å knytte kontakt med:

  • Perfekt overlapping
  • Stor overlapping
  • Likheter
  • Noen interessante

Det finnes mange ulike måter å finne de gode kontaktene på, i kurset ramser Esek opp hvordan du kan søke og filtrere søk på LinkedIn. En mulighet er å bruke søkebaren og skrive inn en bedrift du er interessert i, din høyskole eller ditt universitet og ditt fagfelt.

3: Hvordan ta kontakt på LinkedIn?

Når du har funnet en relevant kontakt på LinkedIn er det på tide å sende dem en melding. Kurset gir deg en mal på en kort og enkelt melding du kan sende, med de fem nøkkelegenskapene i bakhodet. Det er viktig å få frem hvem du er, hvorfor du tar kontakt, og hva du ønsker å oppnå med kontakten. Pesek gir en liten sjekkliste for å sikre at meldingen ikke inneholder unødvendig feil:

  • Skrev jeg navnet deres riktig?
  • Skrev jeg riktig selskap og/eller bransje?
  • Har jeg dobbeltsjekket eventuelle skrivefeil?
  • Kommer hvem, hva og hvorfor tydelig frem?
Bilde fra kurset

4: Hvordan koordinere samtaler?

Etter du har tatt kontakt og forhåpentligvis fått svar og kommet i kontakt med personen av interesse er det viktig å fremstå effektiv, differensiell og initiativrik.

  • Vær fleksibel: med tid og tilgjengelighet.
  • Ha riktig kontaktinformasjon til personen. Det som står oppført på profilen er ikke nødvendigvis den beste kontaktformen for kontakten.
  • Send en invitasjon med en tydelig tittel. Ved å ha en tydelig tittel blir det enklere for personen å huske hvem du er, når samtalen skjer, hva samtalen skal handle om og hvor lang tid de skal sette av til samtalen, dette vil hjelpe deg å fremstå mer profesjonell.

Benytt deg av steg fire av modulen for konkrete eksempler på hvordan du kan koordinere en god samtale.

5: Hvordan navigere en samtale?

For å navigere en samtale går Pesek gjennom fire steg samtalen skal gjennom:

  1. Innledende kontakt
  2. Introduksjon av deg selv
  3. Spørsmål og forespørsler
  4. Avslutning av samtalen

I tillegg til disse er det viktig å huske at alle samtalene er unike men skal likevel ledes i samme retning og at det er viktig å ha nøkkelegenskapene i bakhodet gjennom samtalene.  I modulen bringes det også frem ulike eksempler på hvordan du bør gå frem i starten av samtalen. Men som sagt er det viktig at hvem, hvorfor og hva kommer tydelig frem, samtidig som du bør spørre hvordan det går for å skape en flyt i samtalen fra starten. Dette hjelper også den profesjonelle å huske hvem du er.

Bilde fra kurset

6: Hvordan forme en profesjonell historie?

Etter den korte innledningen er det på tide å utdype deg enda mer. Samtalen skal være engasjerende for den andre parten så prøv å unngå å liste opp fakta. Fokuser på at du skal fortelle en slags historie om din bakgrunn frem til der du er nå – dette gir modulen også eksempler på. Husk gjennom samtalen at dette skal kunne hjelpe deg å utforske og forme din karrierevei, men det er ikke et jobbintervju. Gjennom hele samtalen er det viktig å opptre profesjonelt. Dette innebærer å være godt forberedt med blant annet gode spørsmål, og føre samtalen ettersom det er du som har initiert den.

7: Hvordan forberede deg ved research

Som sagt er det viktig å ha nøkkelegenskapene i bakhode gjennom hele prosessen, dette kan du starte med å gjøre god research. Her kommer Pesek med konkrete spørsmål du kan stille om din karriereutforskning og om din egen reise. Dette kan du gjøre for å forberede deg:

  1. Les nøye gjennom kontakten og bedriftens LinkedIn profil
  2. Gjør et Google News søk på personen, bedriften og hvilke trender som er i deres bransje akkurat nå
  3. Søk personen + bedrift på YouTube, da kan relevante intervjuer komme opp

Hensikten med denne modulen er å fikse ut hva som er mest relevant for deg og kontakten når du går inn i samtalen. Du trenger ergo ikke å benytte deg av all informasjonen du får av researchet.

Bilde fra kurset

8: Hvordan bygge varige relasjoner?

Når samtalen er over vil du holde personen som en varig kontakt, da er det viktig å sende en takkemelding for samtalen. Dette viser kontakten at du satt pris på samtalen og svarene du fikk og vil mest sannsynlig resultere i en «det er bare å ta kontakt igjen» melding. Om du tar kontakt igjen er det vikt å huske på:

  • Introduser deg på nytt
  • Gi en kort oppdatering
  • Fortell hvorfor du tar kontakt igjen

Bilde fra kurset

Et siste råd fra meg:

Gjennom dette semesteret med valgfaget digital markedsføring har jeg virkelig erfart å trekke meg ut fra komfortsonen. Jeg hadde tidligere aldri forestilt meg at jeg skulle skrive en fagligblogg, og i starten av bloggskrivingen hadde jeg ikke forestilt meg at det skulle bli mer komfortabelt å poste et nytt innlegg. Men jeg har erfart viktigheten av å pushe meg ut av komfortsonen for å kunne videre utvikle meg til å en dag bli en «profesjonell person». Så selv om det kan virke skummelt å ta stegene for å videre utvikle deg er det viktig å bare hoppe ut i det, uansett hvor klisje det høres ut.

Jeg vil også råde alle som ønsker en enda dypere innføring i nettverksbygging eller mentorjakt å ta kursert First Round av Paul Pesek.  

Name of author

Name: Amaliebugsett

2 Replies to “Hvordan nettverksbygge?”

  • Heisann Amalie:)

    Bra jobbet! Det er et veldig godt skrevet innlegg, og jeg liker godt punktene, det bryter opp i teksten og gjør det lettere å lese.

    Et lite tips er at du endrer fargen på hyperlinkene dine sånn at man ser de litt bedre, akkurat nå er de mørkegrønne og det er vanskelig å se hvor du henviser til kilder.

    Du er flink, stå på 😀

    Reply
  • Heisann Amalie:)

    Bra jobbet! Det er et veldig godt skrevet innlegg, og jeg liker godt punktene, det bryter opp i teksten og gjør det lettere å lese.

    Et lite tips er at du endrer fargen på hyperlinkene dine sånn at man ser de litt bedre, akkurat nå er de mørkegrønne og det er vanskelig å se hvor du henviser til kilder.

    Du er flink, stå på 😀

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.