Amalie D. Bugsett

En blogg om digital markedsføring

Home » Hvordan komme i gang med Google Ads?

Hvordan komme i gang med Google Ads?

Google er et av de største søkemotorene vi har på internett. Dette utgjør at konkurransen for de beste plassene ved et søk er svært stort. Om bedriften din er godt synlig eller ikke på Google er ekstremt viktig for utfallet av bedriften din. Ved å ta i bruk Google Ads kan du nå et større publikum ved å bli enda mer synlig på Google for akkurat den målgruppen du ønsker å tiltrekke.

I dette innlegget skal jeg fortelle om de 11 enkle stegene du må gjennom for å fremme din egen bedrift på Google Ads. Dette kan du deretter lett gjøre selv ved å følge denne linken og de stegene jeg nevner her.

Steg 1: Opprette kampanje og velg hovedmål med annonseringen

hva er hovedmålet med annonseringen? Først og fremst må du opprette en kampanje og velge et hovedmål med annonseringen. Her velger du det du føler passer best til din bedrift og deres mål med kampanjen.

Bilde: Google Ads

Steg 2: Betjener du kunder i området ditt? Her skal du velge hvor du betjener kundene dine. Da huker du av på det punktet som passer deg og din bedrift.

Steg 3: Oppgi bedriftsnavnet ditt

Steg 4: hvilken nettside sendes folk til når de klikker på annonsen din? Her skriver du inn nettstedet ditt.

Steg 5: Google gjennomsøker nettstedet ditt: Her blir du vist hvordan nettstedet ditt vil se ut på mobilenhet og datamaskin etter de har klikket på annonsen din.

Steg 6: Her skriver du inn annonseteksten. Her skriver du kort og innbydende om produktet/tjenesten din. Når du skriver annonsetekst er det viktig å få fram brukerene fordeler og behov. Også muligheter for å legge til «ringeknapp»

Steg 7: Legg til søkeordstema. Her skriver du korte ord/stikkord som kan passe dine produkter/tjenester.

Bilde: Google Ads

Steg 8: Sørg for at annonsen vises på de rette stedene. Når du skal annonsere er det viktig å tenke på hvor stort område du ønsker å dekke. Ønsker du for eksempel kun å annonsere i en by, er det ikke nødvendig å annonsere i hele Norge.

Steg 9: Sett et budsjett for å oppnå de ønskede resultatene. Google Ads er basert på en PPC(pay-per-click)-modell, som betyr at du betaler kun når noen trykker på annonsen din, ikke når annonsen vises. Og du kan angi hva du maksimalt er villig til å betale for hvert klikk. Du kan også stoppe kampanjen når du vil og er ikke bundet til å bruke et minimumsbeløp.

Bilde: Google Ads

Steg 10: Se over kampanjen om alt stemmer.

Steg 11: Bekreft betalingsopplysningene og send inn.

Om du nå har fulgt disse enkle stegene er du altså ferdig med din første annonsering for ditt nettsted, gratulerer! Nå har du sikret deg en god plass på søkemotoren og vil trolig raskt se en gevinst av dette. Dersom du likevel ombestemmer deg om målgruppen du ønsker å nå, og heller vil nå ut til flere byer eller et annet land, hva en det skulle være så kan du alltids endre annonseringsdetaljene dine en senere dato.

Lykke til med Google Ads!

Name of author

Name: Amaliebugsett

Leave a Reply

Your email address will not be published.