Amnesty jobbintervjucase
dette innlegget skal jeg svare på en case i form av et jobbintervju til Amnesty Internasjonal. «Amnesty har utlyst en stilling som markedsføringsspesialist». Basert på kunnskapen jeg har fått gjennom dette semesteret i digital markedsføring skal jeg besvare oppgaven i dette innlegget.
Amnesty og digitale kanaler
Amnesty jobber for frihet, likeverd og rettferdighet for alle mennesker og det har de gjort siden 1961. De baserer seg på ideen om at du – uansett hvem du er – kan gjøre en forskjell. Organisasjonen fikk Nobels fredspris i 1977 og regnes nok som allment kjent. Men, det kommer stadig nye generasjoner til, hva som er allmennkunnskap endres og hvordan kunnskap spres endres. Før jeg startet på denne oppgaven foretok jeg en rask og uhøytidelig spørrerunde i min vennekrets, av 12 vanlig unge mennesker i Oslo, kjente kun tre til Amnesty Internasjonal og det arbeidet de utfører.
Amnesty finner du på ulike plattformer ved siden av sin egen nettside som Instagram, Facebook, Twitter, Youtube og TikTok. Plattformene bruker de til å spre viktige og virkelige historier om frihet, likeverd og rettferdighet. De ønsker å spre budskapene sine og gjøre flere bevisste og engasjerte om disse temaene. Eksempelvis, nå i Juni som så godt som har blitt kjent som pride month, jobber organisasjonen for å fremme historier fra lgbtq (lesbian-, gay-, bisexual-, transgender-, qiestopmomg- gender) samfunnet og gi flere en stemme gjennom sin plattform.
Amnesty skaper bevissthet og engasjement gjennom å blant annet å starte underskriftskampanjer og auksjoner. Eksempelvis startet Amnesty denne underskriftskampanjen for å få oppmerksomheten til myndighetene i Polen, som har startet såkalte «lhbt fri soner». Dette er både for å hedre lgbtq i pride month samt for å skape engasjement og bevissthet rundt et virkelig problem.

Om du trykker deg videre i linken gjennom bioen kommer du videre til denne nettsiden. Her kan du komme med forslag til hva sonen skal hete og skrive under slik at dette blir sendt til det polske myndighetene.

Dette er kun et eksempel på hvordan Amnesty støtter undertrykte stemmer ved hjelp av sosiale medier. Om du blar nedover de mer enn sekstenhundre innleggene deres på Instagram kan du tydelig se gode budskap og stemmer som blir fremmet mot urettferdighet. Amnesty tar imot støtte på sin hjemmeside der man har en tydelig oversikt over hvor pengene de samler inn går.
Kundereisen
Kundereisen til Amnesty starter med deres evne å gjenfortelle historier. De er ekstremt gode til å fange opp unike historier om unike mennesker og vekke engasjement hos sine følgere. De gir et troverdig inntrykk av tillit og barmhjertighet med sine uselviske forsøk på å hjelpe andre. Amnesty mottar ingen statlig støtte og er derfor avhengig av å blant annet bruke de digitale kanalene for å nå ut til potensielle, men også eksisterende medlemmer som ønsker å støtte sakene deres. De er derfor avhengig av å få ut budskapet sitt i sosiale medier for at de skal kunne fortsette å gjøre den jobben de gjør.
Måling og analyse av trafikk
For at Amnesty skal kunne se hvilke tiltak som fungerer godt og hvilke som ikke gjør det må de konfigurere et analyseringsverktøy til sine nettsteder. Dersom de bruker Google Analytics slik jeg skrev om i innlegget mitt her. Kan de lett få oversikt over hva som tiltrekker seg oppmerksomhet og får flest klikk og hva som ikke får det.
Ettersom Amnesty er en veldedig organisasjon som ikke får statlig støtte er det viktig at de beholder giverne sine og tiltrekker seg nye, derfor er de også nødt til å holde seg aktuelle, dyktige og relevante på sine sosiale plattformer. Google Analytics vil vise dem hvor mange som ser det de poster, hvor lenge, målgruppen den tiltrekker og hvor de geografisk holder til. Ved å analysere dette kan de spisse innlegg på sosiale medier for å tiltrekke seg akkurat den målgruppen de søker etter, og derfra få et mer vellykket resultat. Med Google Analytics kan de også se hvilket markedsføringstiltak som ikke bli plukket opp like godt av kundene.
Synlighet
Ettersom Amnesty er en veldedig organisasjon er det viktig at de fremstår synlig ved internettsøk, slik at nye potensielle givere lett finner dem. De bør helst være på topp 3 når man søker på google etter for eksempel «menneskerettigheter», «menneskerettigheter veldedighet» eller «veldedig organisasjon menneskerettigheter».
Per dags dato er Amnesty et stykke ned på søkefeltet google ved disse søkene. Dette utgjør at de potensielt taper givere som ikke er kjent med dem fra før eller finner dem gjennom andre plattformer. For at Amnesty skal kunne bli mer synlig på søkemontoren Google bør de ta i bruk Google Ads om jeg skriver om i innlegget mitt her. Ved å tilpasse søket slik at organisasjonen får en synligere plass vil de kunne nå ut til en større målgruppe og sikre seg enda flere donasjoner.

SEO
En annen måte Amnesty kan sikre seg mer oppmerksomhet på nett er ved å å jobbe med SEO. SEO står for Search Engine Optimization og søkemotoroptimalisering på norsk. SEO handler om hvordan bli synlig på nettet, og gjerne oppnå synlighet ved googlesøk. En av hovedgrunnene til plasseringene til nettsider på søkemontoren Google er relevans. Ut fra ditt søk vil google sortere de nettsidene etter de som treffer som mest relevant. Dersom Amnesty legger inn flere søkeord / keywords på sin hjemmeside vil de komme høyere opp i søkene når det er relevant. For å finne de rekke keywords kan man gå inn i kundereisen. Om du hadde vært kunden, hva hadde du søkt etter? Som vi snakket om tidligere i dette innlegget ville jeg eksempelvis søkt «organisasjon menneskerettigheter» dersom jeg var på utkikk etter en veldedig organisasjon som jobber for å fremme menneskerettigheter, slik som Amnesty.