Amalie D. Bugsett

En blogg om digital markedsføring

Home » Hvordan og hvorfor du bør markedsføre på instagram

Hvordan og hvorfor du bør markedsføre på instagram

I dette blogginnlegget har jeg fått i oppgave å skrive et how to innlegg om hvordan man kan markedsføre og lykkes med det på digitale plattformer. I den anledning har jeg valgt å skrive om den sosiale plattformen Instagram. I dette innlegget skal jeg derfor forklare hvordan du kan gå frem når du starter markedsføring på Instagram og hva du bør gjøre for å lykkes.

Bilde: Alexander Shatov

Ved valg av plattform må du først og fremst ha en oversikt over målgruppen du ønsker å nå ut til. Ved å se på tallene til Ipsos kan du få en oversikt over forskjellig målgrupper og hvilke digitale plattformer de benytter seg av og hvor mye. Dersom Instagram ser ut til å passe for deg og målgruppen du ønsker å nå ut til bør du gå videre med dette.

Fordeler

En stor fordel for Instagram er det brede mangfoldet av brukere samt som Instagrams algoritme så passende innhold treffer riktig brukere. I Tillegg til dette er det også flere måter å dele innholdet sitt. Slik at man får utnyttet seg av det som passer best for innholdet du vil dele. Enten om det er bilde i feeden, reels, story, video deling eller IG TV.

I tillegg til de mange dele mulighetene Instagram har å by på kan du i tillegg som markedsfører på plattformen velge bedriftskonto til din bruker. Dette vil kunne gi deg enda flere muligheter på den sosiale plattformen. Etterhvert som du poster innholdet ditt vil du få en større forståelse for hva som vekker engasjement og interesse blant følgerene dine, dette kan fungere som en pekepinn på hva du bør investere annonse funksjonen til. Ved å utnytte seg av annonsefunksjonen, hashtags og de mange delingsmulighetene til Instagram vil du kunne nå ut til et en bred målgruppe samt få en nærhetsfølelse tilfølgebasen din. Ettersom kundene har mulighet til å kommentere og engasjere seg til innholdet du poster både i kommentarfeltet på bilder, meningsmålinger og spørsmålsrunder på story.

Bilde: Solen Feyissa

Hvordan komme i gang?

Først og fremst må du opprette en konto. Denne kontoen bør du gjøre om til bedriftskonto for å kunne utnytte deg av alle fordelene som følger med dette. som ny på instagram får du også en enkel guide du kan følge for å komme i gang, deriblant lignende kontoer som kan følge som inspirere til din egen. Da jeg startet min bedriftskonto hadde vi noen planlagte innlegg og storys vi ville poste fortløpende for å bygge opp kontoen litt, deretter kjørte vi i gang en konkurranse på profilen sin. Konkurransen gikk ut på at man måtte like, kommentere og følge for å være med i trekningen av et produkt. Dette vekket mye engasjement og profilen vokste godt av dette. Etter du har kommet i gang er det viktig å fortsette å oppdatere profilen hyppig. Internett livet beveger seg super raskt så dersom du ikke opprettholder engasjementet vil du kunne bli glemt bort eller falle langt bak i algoritmen.

Blandet Innhold

For å få et mer personlig preg over kontoen din bør du også benytte deg av de forskjellige delingsmetodene til instagram. Eksempelvis kan man bruke meningsmåling funksjonen for å få en større forståelse og nærhet til kunden. Dette vil hjelpe kunder til å bli engasjert og føle en nærhet til innholdet ditt. På story funksjonen kan du også ha spørsmålsrunde og flere andre hjelpsomme funksjoner som hjelper deg å få en større forståelse for hva kunden ønsker så samt som at kunden blir engasjert i ditt innhold. Reels er også en relativt ny funksjon inne på appen som du bør benytte deg av. Reels og TikTok er i stor grad trendbasert, det vil derfor lønne seg å hoppe på noen av disse trendene for å nå ut til enda flere brukere. Dette kan likevel bli veldig variabelt da de ulike målgruppene bryr seg om ulike faktorer på appen. Dersom du er usikker på hva din målgruppe er interessert i kan det lønne seg å prøve ut litt forskjellig og se hva som vekker engasjement og hva som ikke gjør det. I tillegg til dette kan du jo også bruke meningsmålingen på story til å spørre.

Bilde: Katka Pavlickova

Etterhvert som du får en større forståelse over hva som treffer bra hos følgebasen din kan du begynne med annonsering for å nå ut til enda flere. I tillegg til dette kan du også gå inn i et samarbeid med ulike influensers på Instagram. Dette vil kunne være en direkte vei inn til den målgruppen du ønsker å treffe ved riktig valg av samarbeidspartner.  

Hvordan lykkes?

For å lykkes må du fortsette å poste og holde opp dine sosiale plattformer. Da kan det absolutt være et pluss å ha en hovedplattform, så du ikke tar for mye vann over hodet. Dersom du bruker instagram i tillegg til snapchat og facebook for eksempel og poster de samme innleggene på alle plattformer vil det svekke nærheten du får gjennom den enkelte plattformen.

Konklusjon

For å lykkes kan du ikke gjøre det halvveis. Du må utnytte de mulighetene Instagram tilbyr. Bruk de forskjellige funksjonene til det de passer til.

Noen eksempler på hva de forskjellige funksjonene kan brukes til:

  • innlegg: til det man vil annonsere fortelle eller ha i feeden
  • story: til hverdagslig innhold samt som meningsmålinger, nedtelling og fortelle om nye innlegg
  • Reels: følg trendene og nå ut til enda flere.
  • IGTV: om det er større ting du ønsker å fortelle følgebasen.
  • Etterhvert vil du se hvilke innlegg som gjør det best og du kan deretter annonsere disse innleggene for å nå ut til en større andel av din ønskete målgruppe.

les innlegget mitt Instagram – en vinnende markedsføringskanal for å lese enda mer om hvordan du kan utnytte alt det instagram har å by til din markedsføring.

Name of author

Name: Amaliebugsett

Leave a Reply

Your email address will not be published.